OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

GHOST | Del 4 | Nye elever overtar

I forrige del kunne lese om hvordan elever på vg3 romteknologi fikk reise til USA for å være med på integreringstester av raketten som skulles brukes i GHOST, som var det siste disse elevene fikk gjort på GHOST som elever på Andøy vgs. 

I denne delen kan du lese om hvordan et nytt kull med romteknologi elever ble introdusert til GHOST, og hvordan de jobbet for å få satellitten klar til oppskytning fra Andøya Space!

Testing av CubeSat og kamera. Hallgeir Solstad Klæboe

Nye elever overtar stafettpinnen

Elever som jobber godt med planlegging av GHOST. Kim Daniel Fykse Drange

Det er nå blitt august 2025, og nytt skoleår er i gang! Andøy videregående skole tar imot nye elever, deriblant mange nye og spente romteknologi elever som har reist langt for å gå vg3 romteknologi. Samtidig som at det nye skoleåret har startet nærmer også oppskytningen av GHOST seg, som var planlagt å skje i løpet av november. Dette betød at fristen for å bli ferdig med satellitten vær enda kortere, da denne måtte være klar i løpet av oktober slik at de kunne klargjøres til oppskytningen! Vi måtte derfor raskt informere elevene kort tid etter skolestart om prosjektet, og håpe at det var noen som var interessert i å fortsette arbeidet til fjorårets elever med bare noen få måneder på seg.

Det viste seg at mer eller mindre alle de nye elevene kunne tenkt seg å jobbe med GHOST, selv med så kort frist, og de satte derfor raskt i gang med å sette seg inn prosjektet og satellitten! Her må elevene roses mye da de måtte bruke noe egen tid utenfor skolehverdagen for å jobbe med prosjektet, selv om de også fikk mulighet til å bruke undervisningstimer i noen fag.

Fortsette på det gamle, eller lage noe nytt

Det første elevene måtte bestemme seg for var om de ønsket å fortsette arbeidet de forrige romtek-elever hadde gjort med ESP32-CAM, eller ikke. Elevene diskuterte seg i mellom og, som elevene fra året før, kom de både med klassiske ideer til hva som kunne være om bord i satellitten og noen utradisjonelle ideer…

Til slutt bestemte elevene seg for å fortsette med det som allerede var gjort, da de kunne spare en del tid på å ikke begynne helt fra start, samt at grunnlaget for hvordan kameraet skulle integreres allerede var påbegynt.

Elevene bestemte seg deretter for å dele seg i grupper, da de var såpass mange som ville jobbe med GHOST, slik at de kunne jobbe parallelt med ulike ting for å spare mer tid.

Hva er en ESP32-CAM?

ESP32-CAM

ESP32-CAM er en modul som inneholder både en ESP32 mikrokontroller og enkel tilkobling til et lite kamera (OV2640 i vårt tilfelle) samt nødvendig hardware. 

Den kommer også ferdig med en modul som kan kobles til å for å programmer mikrokontrolleren med USB porten.

ESP32-CAM: The Complete Machine Vision Guide

Oppskytningen nærmer seg

Bilde som viser en CubeSat som er åpnet, og et kretskort med en ESP32-CAM som er koblet opp til satellitten med ledninger. - Klikk for stort bildeESP32-CAM (på det gule brettet) som er koblet opp til elevens CubeSat. Stein-Ove Hagen

Selv om elevene hadde rundt to måneder på seg da de startet med prosjektet går tiden raskt, men i løpet av disse to månedene hadde elevene fått gjort mye! De hadde fått laget kretskort som kameraet skulle kobles til, skrevet kode som skulle sørge for at kamera tok bilder og sendte dem til bakkestasjonen, og koblet kretskortet med kamera inn i satellitten. 

Her måtte også elevene finne noen gode metoder for å forminske filstørrelsen til bildene som skulle sendes, da det var ganske liten båndbredde på sender/mottaker-systemet. Dette vil si at det ikke kom til å være nok tid fra satellitten tok bildet til den havnet i havet, til å sende et helt bilde i “vanlig” oppløsning. En løsning på dette var å programmere kode som sørget for at bildet ble forminsket (fra 1920x1080 til 160x120 og 80x60), og å kun ta bilde i gråtoner (uten farger).

Elevene fikk også etter hvert tilgang til en bakkestasjon som tilhører Andøya Space for å gjøre noen tester på radiolink og kommunikasjon mellom satellitten og bakkestasjonen. Her var det også viktig å teste kommunikasjonen over lengre distanser, så mens noen elever ble værende ved bakkestasjonen, tok andre elever med seg satellitten til ulike destinasjoner i nærområdet, blant rett ved bakkestasjonen, ved idrettsbanen og ved utkikkspunktet på Kleivodden like ved tunnelen.

Rett før fristen for å bli ferdig fikk elevene problemer med å få sendt data fra ESP32-CAM til satellitten! Etter masse feilsøking fant de ut at spenningen på kontakten som ble brukt brukte (UART) antagelig var for ustabil. Heldigvis fikk vi hjelp av Sigve Haugsnes fra Andøya Space, som hjalp dem å koble seg direkte på hovedkontakten på satellitten som så ut til å løse problemet.

Bilde av tre elever som gjør klar for å teste radiolink mellom CubeSat og bakkestasjon. - Klikk for stort bildeElever ved bakkestasjonen hos Andøya Space som gjør seg klar for å teste radiolink. Stein-Ove Hagen

Klar for oppskytning

Og med det så satellitten tilsynelatende ut til å være klar for oppskytning. Vi ga den derfor over til Andøya Space slik at de kunne plassere den i raketten sammen med resten av nyttelasten. Hvordan elevene forberedte seg til oppskytningen, hvordan det gikk da raketten ble skutt opp, og om satellitten klarte å ta og sende noen bilder til bakkestasjonen kan du lese mer om i den neste og siste delen!

(Du kan også navigere til andre deler via lenkene under):