Elevene ser satellitten for første gang.
Stein-Ove Hagen
Prosjektet instroduseres!
Elevene får presentert GHOST og CubeSat av Sigve Haugsnes.
Stein-Ove Hagen
I desember 2024 kom en ansatt (Sigve Haugsnes) fra Andøya Space til skolen for å introdusere GHOST til romteknologi elevene. Det var her de for første gang ble informert om detaljene rundt prosjektet, som detaljer om selve sonderaketten, hvilke andre grupper og universiteter som skulle være med på prosjektet, og nærmere informasjon om satellitten elevene fikk mulighet til å jobbe på.
Her fikk elevene også vite mer om hva en CubeSat er og hvordan den fungerer, hvordan den sender og mottar informasjon til/fra en bakkestasjon på bakken, og hvilke muligheter/restriksjoner de hadde når de skulle bestemme seg for hvilke instrumenter og utstyr de ville ha med i satellitten.
De fikk også lære mer om hva som faktisk skulle skje ved oppskytningen og om hvordan satellittene ikke kom til å gå i bane rundt jorda, men kom til å bli sluppet ut av raketten mens den er oppe i atmosfæren og falle ned til overflaten.
Etter introduksjonen var ferdig fikk elevene mulighet til å se nærmer på satellitten og starte å planlegge hva de kunne tenkt seg å ha med i satellitten.
Fra idé til virkelighet
To romteknologi-elever og én faglærer som akkurat er i gang med å åpne satellitten.Elevene fikk tid til å prøve å finne ut av dette i løpet av de neste månedene, og her ble det slengt ut mange ideer! Det for eksempel klassiske ideer som å gjøre ulike lufttrykk- og temperaturmålinger mens satellitten var oppe i atmosfæren, men også litt mer utradisjonelle ideer som å sende ulike “organismer” ut i rommet.
Til slutt bestemte elevene seg for å prøve å koble et kamera til bunnen av satellitten, slik at den kunne ta et bilde av raketten når satellitten ble skutt ut og sende dette bildet ned til bakkestasjonen. For å gjennomføre dette måtte elevene derfor finne et kamera som kunne tåle reisen med raketten opp, samt klare å ta og sende et bilde som er tatt høyt oppe i atmosfæren. Her endte elevene opp med å velge et kamera kalt ESP32-CAM.
En CubeSat er en type små satellitter som er 10cm i hver dimensjon (10cm x 10cm x 10cm). Slike typer satellitter blir ofte kategorisert i ulike Units (U) basert på størrelsen og vekt, og satellitten som skulle brukes i GHOST prosjektet er på 1U (1 unit).
Fordelen med å standardisere satellitter slik er at det blir enklere å designe rakettene med utgangspunkt i satellittene, slik at man vet at satellittene får plass og at man slipper å måtte lage et design for hver satellitt.
Denne satellitten er på forespørsel fra Andøya Space designet av Ixys (etter forespørsel fra Andøya Space), som er et firma som spesialiserer seg på avanserte kontrollsystemer til ulike applikasjoner. Disse satellittene skal skytes ut med et utskytesystem som er produsert in house hos Andøya Space
Ristetest hos Andøya Space
CubeSat og utstyr er satt klar for å gå igjennom ristetest.
Hallgeir Solstad Klæboe
I mars 2025 ble elevene invitert til Andøya Space for å gjennomføre en ristetest (eller vibrasjonstest) av satellitten. Slike ristetester er svært viktige for å se om satellitten og komponentene inni tåler de kreftene som de blir utsatt for under oppskytning, da det er mye krefter i sving når raketten først skyter av gårde.
Før satellitten kunne testes måtte elevene lage en sjekkliste for satellitten og teste de ulike systemene om bord før ristingen. Her måtte blant annet kommunikasjonen mellom CubeSat og bakkestasjon, og spenningen i de ulike systemene, testes. Grunnen til at elevene måtte gjøre dette er fordi at ved å kjøre den samme sjekklisten etter at satellitten har vært i ristetesten kan man sammenligne resultatene og se om det er forskjeller i de ulike systemene etter gjennomført test, som kan tyde på at noe har blitt ødelagt eller ikke fungerer som det skal.
Når den første sjekklisten var gjennomført kunne satellitten endelig ristes. Kort forklart fungerer ristetester slik at man plasserer satellitten på en plate som kan vibrere med ulike frekvenser, for å simulere ristingen som satellitten kan bli utsatt for under oppskytning.
Her vises de ulike frekvensene og mønstre som satellitten skal ristes i.
Stein-Ove Hagen
Når testen var ferdig måtte elevene gjennomføre en optisk inspeksjon av satellitten (se om alle skruer og mutre fortsatt var festet). Etter at denne ble godkjent kunne de gå igjennom sjekkliste på nytt, og det endte med at alt så tilsynelatende ut til å fungere. Men da satellitten ble åpnet fant man en liten metallbit liggende løs inne i strukturen, som ingen klarte å se hvor hørte til… Ettersom alt så ut til å fungere som det skulle og alle skruene fortsatt var tilstede kunne vi betegne dette som en vellykket gjennomført ristetes!
Elevene går igjennom sjekklisten for å se om alt fortsatt fungerer som det skal.
Hallgeir Solstad Klæboe
Veien videre
Til nå har elevene fått være med på og lære mye om satellitter, raketter og rakettoppskytningsprosessen, men kanskje det mest spennende var det som skulle skje videre. Raketten som skulle skytes opp i slutten av GHOST-oppdraget skulle nemlig gjennom en hel rekke tester i USA, for å se om raketten var klar til å bli skutt opp. I den anledning ble derfor alle de norske deltagerne, inkludert Andøy vgs, invitert til NASA Wallops Flight Facility i USA for å være med på disse testene som skulle foregå i juli!
Dette, samt mye mer om selve reisen og oppholdet i USA kan du lese mer om i neste del!
(Du kan også navigere til andre deler via lenkene under):
Mer informasjon
CubeSats to Andøya Space - Ixys
High school students part of research rocket project - Andoya Space