Anbefaler romteknologistudiet

- Dette er det beste studieåret jeg har hatt, sier Marianne Brekkum fra Oslo, som var elev ved Andøy videregående skole fra 2015 til 2016. Nå tar hun en bachelor i mikro- og nanoteknologi ved universitetet i Sørøst-Norge

Av Marianne Lovise StrandÅret på romteknologilinja ved Andøy Videregående skole er mitt beste studieår så langt, sier Marianne Brekkum (25) fra Oslo, som snart er ferdig utdannet elektronikkingeniør. Privat foto

Hun blir veldig entusiastisk i stemmen når hun snakker om Andøya, skoleåret i nord, og levner ingen tvil om at hun stortrivdes, både på skolen og i lokalmiljøet.

- Der er veldig flinke lærere og vi hadde et godt klassemiljø, dessuten bor det jo så mange koselige mennesker på Andenes, sier Marianne.

Sommerleir

I fjor sommer reiste hun nordover igjen for å delta på en av sommerleirene til Space-senteret i Oksebåsen på Andøya.

- Jeg sa sikkert både tre og fire ganger om dagen at nå fikk jeg skikkelig lyst til å flytte tilbake, men så var jeg også veldig heldig med været den perioden jeg var der, sier hun. Marianne hadde savnet Andøya ofte i årene etter hun bodde der.

- Det var skikkelig godt å komme tilbake en tur og jeg sørget også å få med meg noen toppturer, som jeg ikke tok det året jeg bodde der, sier hun. Da var hun mest opptatt med skole, lekser og på fritida var det venner og en del gaming.

Vil ta master

Marianne Brekkum på Andøya inne på laboratoriet, der elevene på romteknologilinja fikk lære å lage rakett som de senere fikk være med å skyte opp. Privat foto Det nærmer seg seks år siden hun var ferdig på romteknologilinja, som gir studentene tittelen romteknolog. Og Marianne har valgt å fortsette i samme retningen. Etter Andøya tok hun ingeniør forkurs i Bodø.

- Så jeg har faktisk vært to år av livet mitt i Nord-Norge, sier Marianne. Etterpå arbeidet hun nærmere to år på kundeservice i Komplett.no, før hun begynte å studere igjen.

- Ja, nå holder jeg på med siste semester på en bachelor innen mikro- og nanoteknologi ved Universitetet i Sørøst-Norge, sier hun. Når hun i år er i  mål med denne, er hun elektronikkingeniør. Men Marianne stopper ikke med det.

- Planen er å søke seg videre på et masterløp innenfor det samme, sier hun.

Selv kunne hun godt ha tenkt seg å arbeide på Andøya Space for ett år eller to, men har en kjæreste som ikke er like ivrig som henne på å flytte nordover.

- Vi får se hva framtiden bringer, uansett tenker jeg at alle fra Oslo burde ta en tur oppover for å se hvor vakkert det er på Andøya, sier hun. Marianne elsker å reise og oppleve nye steder og kulturer. Hun liker å gripe mulighetene, og er glad i å utfordre seg selv.

- Blant vennene mine er jeg nok en av de mest bereiste personene på min alder, ler hun.

Jenter og teknologi

Marianne er over gjennomsnittet opptatt av å bidra til at flere jenter velger teknologiutdannelse, hun har selv vært rollemodell for jenter og teknologi.

- Jeg var med på å starte linjeforening for ingeniørstudentene på Campuset vårt, sier hun. Den engasjerte studenten har også ett års erfaring som styremedlem og nestleder i NITO, Norges største organisasjon for ingeniører og teknologer på studiesteder der hun går. I likhet med mange andre, var Marianne usikker på hva hun skulle velge når hun gikk på ungdomsskolen.

Marianne med rakett Privat foto - Hva var det egentlig som førte til at du valgte akkurat denne yrkesretningen?

- Jeg gjorde en grundig research da jeg gikk i niende, gikk inn på nettstedet vilbli.no der jeg så gjennom alle studieløpene man kunne ta, sier hun. Og det var slik hun oppdaget romteknologi-studiet ved Andøy videregående skole.

- Da jeg så det tenkte jeg, dette vil jeg, sier Marianne.

Slik kommer du inn

Hun forklarer at for å komme inn på romteknologi må man først ta ett år på elektrofag og deretter ett år med dataelektronikk. Derfor er det viktig å tenke over det en stund i forveien, for å kunne planlegge løpet.

- Støtten hjemmefra var ikke aller beste til å begynne med, foreldrene mine mente at dersom jeg gikk elektrofag så ble jeg elektriker. Og det ville jeg jo absolutt ikke bli, sier Marianne muntert.

Hun hørte likevel på foreldrene, og det ble til at hun startet på studiespesialisering i formgivningsfag.

- Jeg trivdes ikke i det hele tatt, men fullførte likevel skoleåret. Det var da jeg bestemte meg for å satse alt på det jeg virkelig hadde lyst til, sier Marianne. Dermed ble det det ett år på elektro, og deretter ett år på datateknologi i England.

Marianne elsker å reise og oppleve nye steder og kulturer, hun griper mulighetene, og er glad i å utfordre seg selv. – Blant vennene mine er jeg nok en av de mest bereiste på min alder, sier hun. Privat foto fra studietur med romteknologi i California Privat foto - Mens vi gikk på elektro hadde vi besøk på skolen av noen som kom for å reklamere for utvekslingsopplegget og det syntes jeg hørtes veldig gøy ut, sier Marianne. Hun var heldig og fikk plass, og synes det var et lærerikt og fint år. Hennes oppfordring er at om man har den interessen, er det bare å gå inn for det 100 prosent.

- Romteknologilinja har ofte studieturer til utlandet også, vår klasse hadde en fin to ukers tur til USA, sier hun.