OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Alexander Amiri (25) fant mestringsfølelsen på Andøy

Han var veldig skolelei i ungdomsskoletida. – Jeg var ikke særlig skoleflink og kunne omtrent ikke matte da jeg begynte på romteknologilinja, sier Alexander Amiri. På Andøy videregående fikk han god hjelp, gode karakterer og motivasjon til å studere videre.

Av Marianne Lovise Strand

Alexander Amiri var skolelei på ungdomsskolen og forsto ikke matematikk. Men andre året på videregående, dataelektronikklinja, skjerpet han seg for å komme inn på romteknologi. – Jeg lærte mye nyttig på Andøya som jeg fikk bruk for i videre studier, sier han. Privat foto Alexander, som kommer fra Asker/Bærum, var elev på romteknologi-studiet skoleåret 2015-2016. Etter den tid har det gått slag i slag med studier og jobb.  

- Jeg hadde alltid hatt interesse for verdensrommet og slike ting, så det var egentlig derfor søkte på romteknologi, sier Alexander.  

For å komme inn der, må man først ha ett år på elektro og deretter ett år på dataelektronikk. 

Han hadde hørt at det var veldig vanskelig å komme inn, så han skjerpet seg andre året på videregående for å forbedre sine karakterer.   

- Første gang jeg hørte om romteknologilinja var av noen som gikk året over meg på videregående, i tillegg kom det noen og holdt en presentasjon mens jeg gikk på andre året på videregående, sier han.  

 

Fant mestringsfølelsen 

Andenes er et lite tettsted, så han tenkte at det ikke var nok ikke så mye å gjøre der. Derfor valgte han å fokusere fullt og helt på skolen.  

- Jeg gjorde alt jeg ble bedt om og opplevde plutselig at jeg fikk jeg seks i de fleste fag, det gav meg jo masse motivasjon, sier han entusiastisk.  

Og når han fikk til det ene bra, resulterte det i at han hev seg på andre studier også, ved siden av de ordinære fagene elevene på romteknologi har.  

- Jeg syntes lærerne var veldig dyktige og fikk troen på at jeg også kunne lære det han ikke hadde fått til fram til da, sier han.  

Alexander gikk fra den letteste, yrkesfaglige matematikken og over på R1 i løpet av to måneder.  

 

Dominoeffekt 

Og med en dyktig fysikklærer, fikk han skikkelig lyst til å studere astrofysikk.  

For å kunne komme inn på det, trengte han et å ta et realfag til.  

- Jeg hadde hørt at noen som hadde tatt både R1 og R2 i matematikk, derfor tenkte jeg at dersom de greide det, skulle nok jeg også kunne klare det, sier han 

Det ble med andre ord ganske mye studier og lesing på Alexander, både på skolen og på fritida, han brukte også YouTube-filmer til læring.  

Det han ikke visste, var at han hadde misforstått hvor mange fag vedkommende han hadde hørt om hadde tatt ved siden av skolen.   

- Ja, det der var jo egentlig en ganske morsom misforståelse, som førte til at jeg fikk gjort unna veldig mye på kortere tid, sier han.  

Alexander meldte seg inn på kjemi1 og R2 i matte, deretter fysikk 1 og 2.  

- Historie og norsk, som de aller fleste i klassen også tok for å opparbeide generell studiekompetanse, det fikk vi kveldsundervisning på, sier han 

Han minnes en periode hvor han tok ni eksamener i løpet av tre uker, og det gikk faktisk bra.  

Et år i nord gav mye kunnskap og studieglede for Alexander, student på romteknologilinja på Andøy videregående skole i 2015/2016. Her et bilde fra studieturen med romteknologi til USA.  Privat foto - Rett før en eksamen fant jeg ut at han fyren jeg hadde hørt om, ikke hadde tatt så mange fag som jeg trodde og da fikk jeg lettere sjokk, sier Alexander.  

Men han klarte seg bra, og fortsatte i samme tempoet. Han hadde funnet gleden ved å tilegne ny kunnskap.  

Med de gode karakterene som resultat fra innsatsen og det høye snittet, kunne han søke på hva han ville på Universitetet i Oslo etter året på romteknologi.  

- Jeg kom inn på astrofysikk og meldte meg på tre bachelorgrader med en femårsplan, sier Alexander.   

I dag er han ferdig med sin bachelor innen astrofysikk, og holder på med en i ren matematikk og en i robotikk- og intelligente systemer, der det handler mye om programmering.  

- På slutten av det femårsløpet, når jeg hadde bare et par fag igjen å ta i de to gjenstående bachelorene, begynte jeg å søke etter en deltidsjobb innen programmering, sier han.  

 

Jobber og studier  

Men i den forbindelse fikk han tilbud om fulltidsjobb, og holder på med de to gjenstående bachelorene ved siden av.  

- Det går veldig bra, jeg er blitt vant til å studere og jobbe mye nå, sier han.  

Alexander arbeider nå innen Arbeids- og velferdsdirektoraktet som data scientist.  

- Hva går arbeidet ditt ut på? 

- Jeg jobber med maskinlæring og analyser, og bruker mye av tiden på å bruke maskinlæringsmodeller, sier han. 

Han forklarer at maskinlæringsmodellene som han er med på å utvikle skal bidra til å matche kandidater lettere opp mot stillingsannonser i NAV-systemet.  

Jeg startet i jobben der i fjor, og etter ganske kort tid, ble han tilbudt å være teamleder.  

Alexander og hans gode venn, Samoyed-valpen Ayra, som han anskaffet i 2021.  Privat foto For et års tid siden skaffet Alexander seg hund, en samojed, som gir mye gleder og får ham ut på tur i hverdagene.  

- Det er jo en type hund som kunne passet bra oppe i nord, ler han.  

Alexander synes det er interessant med satellitt-basen som kommer på Andøya Space senter, i det hele tatt synes han det skjer mye spennende i nord.  

Under en motorsykkelferie Norge rundt for et par år siden, kjørte han også via Bodø og Lofoten til Andøya og Senja.  

- Det var veldig fint å være tilbake i nord, selv om jeg ikke fant så mange kjente. Jeg dro bortom skolen og møtte den ene læreren vår, Hugo Larsen, det var trivelig, sier han.  

 

Fikk mye hjelp 

Når han ser tilbake på skoleåret, tenker han på at det var et veldig fint og lærerikt år med godt klassemiljø. Han kan ikke huske at han gjorde så veldig mye lekser, han fulgte med i timene og viste seg å være ganske lettlært.  

- Jeg arbeidet ganske fort på skolen, og når jeg var ferdig med det jeg skulle fikk jeg tilbringe tid i utstyrsrommet, sier han.  

Der likte han seg, det var litt av hvert han kunne holde på med der.  

- Det jeg husker veldig godt, er at lærerne også hjalp oss mye på ettermiddager og i helgene, sier han.  

Alexander husker at i forbindelse med en hendelse i verdensrommet, en Merkur-passasje, ble elevene invitert hjem til en av lærerne. Der fikk de servert bakt kjeks og sånn, og noen av de andre lærerne var også der.  

- Vi var også på en to ukers studietur til USA i løpet av det skoleåret jeg gikk på romteknologi, og vi fikk sett og opplevd mye interessant og artig, sier Alexander Amiri.  Privat foto   - De gav oss virkelig muligheter for å spre vingene våre og kunnskap på fagområder jeg har hatt veldig god nytte av i ettertid, sier han.  

Mange av romteknologi-fagene har Alexander hatt bruk på sine videre studier.  

- Tema og fag jeg allerede hadde hatt en god innføring i der, gjorde det definitivt lettere for meg da jeg startet på de andre studiene, sier han.