Skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten er et gratis tilbud til alle elever på videregående skole. Hos helsesykepleier kan du spørre og snakke om det du lurer på. Du kan også ta kontakt hvis du har en venn som trenger hjelp eller veiledning.

Du trenger ikke å bestille time eller ha en avtale for å snakke med helsesykepleier. Du kan trekke lapp med trefftid på kontordøra hvis døra er lukket.

Vi har drop-in på skolen på onsdag kl. 09:00 - 12:00 og torsdag 09:00 - 12:00. Du finner oss på elevrådskontoret ved siden av A.

Du kan også treffe oss på helsestasjon for ungdom uten å bestille time. Vi har drop-in på helsesenteret på Andenes onsdag kl. 14:00 - 15:00. Der jobber helsesykepleier, jordmor og lege.

Hos helsesykepleier kan du spørre og snakke om det du lurer på, og ofte hjelper det å prate med en trygg fagperson.

Du kan komme til helsesykepleier his du:

• trenger noen å prate med
  • har vanskelige tanker eller bekymringer
  • problemer med venner eller familie
  • spørsmål om legning, kjønnsidentitet og kropp
  • har spørsmål om psykisk eller fysisk helse
  • har behov for prevensjon
  • ønsker graviditetstest
  • ønsker klamydiatest
  • trenger råd og veiledning

Noen ganger trenger man mer hjelp. Da kan skolehelsetjenesten sette deg i kontakt med for eksempel fastlege, tannlege, fysioterapeut eller psykolog.

Går du til helsesykepleier på skolen, kan det være lurt å få bekreftelse på at du har vært til samtale, slik at du ikke får dokumentert fravær som ikke føres på vitnemålet/kompetansebeviset.

Du kan også ta kontakt med helsesykepleier utenom åpningstider på epost eller mobil.