Rådgivertjenesten

Elever har rett til nødvendig rådgiving. Gjennom sosialpedagogisk rådgiving og utdannings- og yrkesrådgivning skal elevene få hjelp til å finne seg til rette på skolen og ta valg knyttet til yrke og utdanning. Vi jobber tett med lærere og andre for at du skal ha det bra – og vil at du skal mestre og trives på skolen.

Vi formidler også hjelp og støtte ved faglige vansker og henviser til andre hjelpeinstanser ved behov.

Lærlinger og lærekandidater som fortsatt har rett til videregående opplæring, kan også ta kontakt med tjenesten.

Rådgivere ved skolen

Bjørg Nina Markussen:

• 1HOA, 1ELA
  • 2DFA
  • 3ROA, 3ROB, 3ROC (Sos. ped.)

Bestill time hos Bjørg Nina Markussen

Victoria Eskedal Amundsen:

• 1STA, 2STA, 3STA
  • 3ROA, 3ROB, 3ROC (Utd. og yrkes)

Bestill time hos Victoria Eskedal Amundsen

Sosialpedagogisk rådgiving

Sosialpedagogisk rådgiving betyr at du kan få hjelp med sosiale og personlige problemer eller utfordringer i hverdagen, som;

• utfordringer på skolen, hjemme og i klassen
  • råd og veiledning hvis du sliter og har det vanskelig
  • tiltak og hjelp når «ting topper seg»
  • mobbing
  • tilrettelegging av skoledagen hvis du har behov for det
  • seksualitet, ensomhet og sorg
  • formidle kontakt med andre hjelpeinstanser ved behov (skolehelsetjenesten, PPT, barnevernstjenesten eller andre)

Bestill time til sosialpedagogisk rådgivning

Utdannings- og yrkesrådgiving

Utdannings- og yrkesrådgiving betyr at du kan få råd og veiledning om blant annet;

• valg av utdanning og yrke
  • søknadsfrister, inntakskrav og finansieringsordninger som Lånekassen
  • oppdatert informasjon om utdanningsveier i Norge og andre land
  • arbeidsmarked og yrkesområder
  • bruk av ulike veiledningsverktøy og kartlegging av interesser
  • utdanningsmesser
  • utveksling til utlandet, med mer

Etter samtale hos rådgiver får eleven en bekreftelse fra rådgiver på gjennomført samtale. Eleven får ikke fravær.

Ta gjerne kontakt med oss. Vi er her for å hjelpe deg!